حمایت از کار و سرمایه ایرانی با وثیقه 8 میلیاردی؟

در طول این مدت که از وقوع حادثه می گذرد تقریبا تمامی قوا و نهادهای مسئول و غیر مسئول به اظهار نظر و پیگیری موضوع پرداخته اند؛ از دولت و وزرا تا مجلس و نمایندگان و قوه قضائیه و دادستان. بدون شک همه مسئولین موظفند تا با پیگیری حادثه و کشف دلایل و شناخت مقصرین؛ از تکرار چنین حوادث دردناکی جلوگیری نمایند اما به راستی چرا همه انگشت های اتهام به سوی تولید کننده ملی است؟ در زمانی که هنوز عوامل موثر در تصادف بررسی و نتایج اولیه آن مشخص نشده اند دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه در کنفرانس خبری از آزاد بودن تولید کننده با وثیقه باور نکردنی 8 میلیارد تومانی خبر می دهند؟ در این موضوع نکات ذیل به نظر می رسد:

  1. تولید کننده وطنی به حکم قانون و عقل و شرع موظف است تا تمام تلاش خود را برای تولید کالایی با کیفیت انجام دهد و از این مسیر علاوه بر ایجاد اشتغال و ثروت ملی توان رقابت و حضور در بازارهای بین المللی داشته باشد. این قاعده حتی برای تولید کننده ای که این وظیفه قانونی، عقلی و شرعی را رعایت نمی کند قابل انکار نیست.
  2. صنعت خودرو در ایران صنعتی است بیمار و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند، از ضعف مدیریت و بهره وری تا کمبود نقدینگی و ...این ضعف و نقصان بر کمتر کسی از شاغلان و مدیران این صنعت و حتی مردم عادی که روزانه با محصولات این صنعت روبرو هستند پوشیده است.در این صنعت بدون شک وضعیت خودروهای تجاری علی الخصوص صنایع ساخت اتوبوس به مراتب از خودروهای سواری بهتر است و با اندکی اغماض می توان گفت که تولید و مونتاژ شرکت های داخلی جوابگوی نیازهای کشور است. کیفیت این خودروها هم - در قیاس با خودروهای سواری - فاصله کمتری با تولیدات روز دنیا دارد.
  3. تولید محصول در صنعت خودرو مستلزم تایید استاندارد و شماره گذاری نیروی انتظامی است. به عبارت دیگر شماره گذاری خودرو در ایران مساوی است با تایید استاندارد و نیروی انتظامی.حال اگر تولید کننده داخلی سرمایه خود را در مسیر تولید صرف کند و دو سازمان مسئول در این زمینه محصول نهایی را تایید کنند آیا باید این تولید کننده را مقصر اتفاقات پیش آمده برای محصول دانست؟ آیا نباید همان سازمانهای مسئول به جای اینکه در جایگاه مدعی قرار بگیرند و از همان تولید کننده مظلوم مواخذه کنند، خود به پاسخگویی بپردازند؟ آیا سهل انگاری این سازمانها نیست که باعث آبروریزی این تولید کننده گردیده و زیان جبران ناپذیری به وجهه اجتماعی او زده است؟ چرا همیشه اولین کسانی که در همه اتفاقات مواخذه می شوند همین تولید کنندگان هستند؟ آیا با این نوع برخورد، امنیتی برای تولید باقی می ماند؟فرض کنیم که هیئت های کارشناسی عامل "راه" را نیز موثر تشخیص دهند، آیا همین مسئولین می پذیرند که "وزیر راه"  با تودیع وثیقه آزاد باشد؟ آیا منطقی است که با "رئیس پلیس راهور" اینگونه برخورد شود؟
  4. آقایان مسئولین محترم این نکته از مقاله دکتر نهاوندیان رئیس کنونی دفتر ریاست محترم جمهور بیش از هر زمان دیگری بایستی مورد نظر قرار بگیرد"مسأله اصلی در اقتصاد امروز ما بازگرداندن اعتماد و آرامش در اقتصاد است؛ اگر فعالان اقتصادی احساس اضطراب و التهاب کنند و به جای این‌که امکان تصمیمات بلندمدت داشته باشند، ناچار باشند تصمیمات لحظه‌پردازانه بگیرند، اگر اعتماد آن‏ها سلب بشود، نمی‌شود کارهای اعتمادانگیزی از آن‌ها توقع داشت".(1)
  5. و نکته آخر هم از جناب ایشان نقل می کنیم که بایستی دوباره در همه اتفاقات و تصمیمات بازنگری کنیم اگر به واقع به تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی اعتقاد داریم"اغلب فعالان اقتصادی کشور و اکثریت قاطع بخش خصوصی- منهای اقلیت ناچیز سوء‏استفاده‌کننده ،که باید به تخلفات آن‌ها رسیدگی شود- الان فقط با نیت کسب درآمد در میدان اقتصاد نیست، با نیت حفظ عزت و استقلال کشور در این میدان است؛ امروز حضور در میدان تولید، جز با نیت عبادت و خدمت به خلق خدا، توجیه اقتصادی ندارد؛ قدر این افسران را بدانیم؛ بر این نیت‌ها هم تأیید بگذاریم که اگر چنین کردیم، سرمایه اعتماد ملی و هم‏بستگی ملی، ما را برای فائق‏ آمدن بر هر چالشی توانا می‌کند که خداوند فرمود: «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم!»."(1)

 

پی نوشت:

(1)    http://khabaronline.ir/detail/251176/weblog/nahavandian

/ 1 نظر / 21 بازدید
بال گشاده

بسم الله الذی لا ارجو الا فضله سلام علیکم... طرحی داریم برای تذکر و آشناتر شدن خودمان و آشناتر کردن تمام انسان ها با اهل بیت(علیهم السلام) که در پست ثابت توضیح داده شده است... حضور و مشارکت شما موجب امتنان است... یا زهرا(س)